Походження звуків

Процес створення звукових ефектів у кіно і на телебаченні доволі несподіваний.

  • Джерелом звуку за кадром може бути будь-що – від побутових предметів до голосу тварин. Можливо, ви раніше не чули терміну "шумове оформлення", але, без сумніву, чули те, що він позначає, у будь-якому фільмі чи телепередачі. Шумове оформлення – це процес озвучення кінострічок, телевізійних або радіо програм після того, як вони вже записані. Англійський термін foley походить від імені Джека Фолі – одного з піонерів запису та відтворення звукових ефектів. Звук за кадром створюється штучно за допомогою предметів і джерел, які часто кардинально відрізняються від того, що ми бачимо на екрані.
    Наприклад, для відтворення звуків монстрів або фантастичних технологій у кіно використовують досить несподівані об'єкти – від конверта до шлакоблока чи двигуна.

    Звукові ефекти створюють не лише для художніх стрічок. У документальній радіопередачі "Звук у спорті" Денніс Бекстер (відомий звукоінженер трансляцій світових спортивних подій. – Ред.) розповідає, як створюється звукова доріжка спортивних програм - від веслування до атлетики. Під час кінних перегонів абсолютно неможливо розташувати мікрофони вздовж всього треку, тому вже готовий запис використовується поверх інших звуків. Але це не звук кінних копит, як ви могли би очікувати, – це сповільнений запис табуну буйволів.

    Шумові ефекти часто використовуються тому, що на слух вони сприймаються більш реальними, ніж справжні звуки. Нижче ми відкриємо таємниці несподіваних звукових ефектів у найвідоміших кінострічках і серіалах. "Зоряний шлях" Звук розсувних дверей у серіалі "Стар трек" свідчить про те, що відтворити добу складних технологій майбутнього на екрані можна за допомогою простих побутових предметів. Таємничий шурхітрозсувних дверей на борту зоряного корабля "Ентерпрайз" – це звук паперу, який витягують з конверту.

  • "Володар перснів" Кінострічки у жанрі фентезі рясніють міфічними тваринами, голосів яких зазвичай немає у базі звукових ефектів. Тому звукорежисери мають застосувати неабияку кмітливість. Звук барлогів (демонічних істот із легендаріума Дж. Р. Р. Толкіна. – Ред.) був створений за допомогою скреготу шлакоблока, який тягнуть по дерев'яній підлозі.А про появу назґулів (чорних слуг Саурона) сповіщає скрипучий звук, який отримали, потерши два пластикові стаканчики. "Годзілла" Звукорежисери римейку культової стрічки 2014 року зізналися, як працювали над звуками істот МУТО (від англійської абревіатури MUTO – Massive Unidentified Terrestrial Organism "Масивні непізнані земні організми". – Ред.).
    Щоб відтворити стогін і рев чудовиськ, шумовики терли долонями повітряні кульки, водили гумовими калошами по поверхні барабану чи струнам контрабасу, скрипіли старою прасувальною дошкою та вішалкою і навіть записали іржання віслюка. Але інгредієнти реву самого Годзілли так і залишилися професійною таємницею. "Зоряні війни" На рахунку звукорежисера Бена Бертта – багато звукових ефектів з відомих стрічок, зокрема славнозвісний звук світлового меча у "Зоряних війнах".

    Він відтворив свист культового меча, поєднавши шум від проектору та специфічний звук, який виник, коли він наблизив мікрофон до монітора телевізора. Отже, звуки за кадром іноді народжуються цілком випадково.

    Хоча всі істоти в "Парку Юрського періоду" вимерли, для більш реалістичного відтворення їх звуків Стівен Спілберг використовував мукання і мекання справжніх тварин. Так, відомий рев тиранозавра він створив за допомогою сповільненого запису трубного звуку слоненяти, поєднаного з риком тигру та алігатора. В одній зі сцен із тиранозавром звукорежисер стрічки навіть використав звуки, які робив його собака, коли гриз гумову іграшку. Інші динозаври видавали звуки, записані під час шлюбних ігор курок, півнів, коал і навіть черепах.